بخش پنچم

نویسنده : عبدالبصیر صهیب صدیقی

تاریخ : 21.03.2015

زایش داعش زیر سایۀ صلح و جنگ در منطقه:

پاکستان با در نظر داشت سیاست خارجی و اقتصادی اش در منطقه ، در انکشافات اخیر در منطقه ، از همکاری هایش باkhayber افغانستان در جهت اعادۀ صلح و ثبات در افغانستان تأکید دارد .

چودهری نثار علی خان وزیر داخلۀ پاکستان  که در اجلاس سه روزه  در قصر سفید با اجندای مبارزه با تروریزم و افراطگرائی به تاریخ 19.02.2015 شرکت کرده بود از همکاری های خیلی نزدیک پاکستان با افغانستان تصریحاتی داشت و جان کیری وزیر خارجۀ امریکا هم از سطح تلاش های بی سابقه بین افغانستان و پاکستان ستایش بعمل آورد.

http://www.dawn.com/news/1164837/afghan-pakistan-ties-never-better-nisar-tells-kerry

باز هم  ازشرکت نثار علی خان در این اجلاس ، دو موضعگیری پاکستان بطور واضح به فهم می رسد که عبارتند از :

1 ـ بهتر سازی روابط با افغانستان و جستجوی راه های صلح بر بنیاد اجندای شمولیت طالبان افغان در قدرت حاکمه .

2 ـ جنگ در برابر طالبان پاکستانی یا تحریک طالبان پاکستانی.

پس از آنکه میلان طالبان افغان به اختتام جنگ در برابر دولت افغانستان به بیرون درز کرد و از این میلان طالبان افغان به ختم جنگ ، رئیس ستاد ارتش پاکستان در مذاکرات با رئیس جمهوری افغانستان در کاخ ریاست جمهموری افغانستان به رئیس جمهور اشرف عنی تذکر داد ، رهبران ارشد طالبان افغان در اسلام آباد حضور به هم رسانیدند تا با مقامات پاکستانی در بحث های مخفی سهم گیرند.

رهبران ارشد طالبان افغان از مذاکرات با مقامات ارشد پاکستانی با یک پیام روشن برگشتند و آن اینکه  اختلافات بین دو رهبر ارشد طالبان باید خاتمه یابد ، در غیر ان مذاکرات صلح به نتیجۀ محتوم نخواهد رسید .

مد نظر این پیام روشن مقامات پاکستانی به طالبان افغان ، دو رهبر ارشد طالبان افغان اند که یکی آن مسمی به اختر محمد منصور است که با مذاکرات صلح با افغانستان توافق دارد و دیگر آن عبدالقیوم ذاکر از قومندانان مسلح ارشد طالبان افغان است که با مذاکرات صلح با افغانستان مخالفت دارد و این همان شخصی است که زمانی در زندان گوانتانامو زندانی بود.

منصور و ذاکر از رهبران ارشد طالبان افغان ، به حیث رقبای دیرینه برای حل اختلافات فی مابین شان در این اواخر مذاکراتی را هم داشتند اما در این مذاکرات منصور نتوانست که ذاکر را متقاعد سازد تا از مخالفت با مذاکرات صلح با افغانستان دست بردارد.

http://www.dawn.com/news/1169317/end-rifts-or-talks-wont-take-off-pakistan-tells-afghan-taliban

اهمیت تلاش ها برای صلح و ثبات در افغانستان در این هم است که چین هم به حیث یک قدرت اقتصادی منطقه می خواهد نقش بارزی را  بازی کند چون این واضح است که برای تحقق اجندای شگوفائی اقتصادی  منطقه ای ، چین صلح و ثبات را در افغانستان که بر کل منطقه اثر گذار است ، یک امر ضروری  می داند  و بر ایفای نقش چین در اعادۀ صلح و امنیت در افغانستان دولت و حاکمیت افغانستان نیز نظر مساعد دارد و بر نقش چین حساب باز کرده است .

بر اساس این گذارش مبرهن است که پاکستان رول اساسی را  در رهبری طالبان بازی می کند و  از همین جهت است که می توان گفت که نقش کلیدی پاکستان در کشانیدن طالبان افغان به میز مذاکره روشن و آشکار به نظر می آید.

چیزی دیگری که از نظر پاکستان حائز اهمیت است ، آن این است که مقامات پاکستانی از نفوذ تحریک طالبان پاکستانی در صفوف طالبان افغان نگرانی شدید دارند زیرا نفوذ تحریک طالبان پاکستانی بر طالبان افغان نقشی را که پاکستان می خواهد در پروسۀ صلح افغانستان اجراء کند به تقلیل می گراید و از همین جهت است که مقامات پاکستانی در پیام روشن شان به طالبان وحدت صفوف طالبان افغان را مطابق به برنامۀ طراحی شدۀ سیاست خارجی ـ اقتصادی پاکستان در منطقه تأکید می کند و این پیام روشن مقامات پاکستانی به حیث یک دستور و فرمان استنباط و فهم می شود.

با در نظر داشت تاریخچۀ موضعگیری های طالبان در گذشته و حال معلوم می شود که از نظر طالبان افغان ، به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح مشکلات اساسی را در پیش رو دارد و این مشکلات موجود شرایطی اند که طالبان افغان برای مذاکرا ت صلح پیش کشیده اند ، یکی از موانع اساسی صلح موجودیت نیرو های بیرونی در افغانستان است ، طالبان افغان برای تحقق انجام مذاکرات صلح خروج بدون قید و شرط خروج نیرو های بیرونی  را بلافصل مطرح کرده اند.

پاکستان در شرایط کنونی و با در نظر داشت نبض سیاست جهانی دیدگاه متفاوت نسبت طالبان افغان دارد ، پاکستان خروج نیروهای خارجی از افغانستان  را مانع مذاکرات صلح در افغانستان نمی داند و حتی با تغییر شرایط و آرایش های نو در منطقه که بعد به شرح ان پرداخته می شود، پاکستان با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مؤافقت دارد و این حضور را به نفع منطقه ارزیابی می کند.

پیام روشن مقامات پاکستانی به رهبران ارشد طالبان ، دو امکان را به فهم می رساند که عبارتند از:

الف ـ وحدت صفوف طالبان افغان طبق اجنداء و برنامۀ سیاست خارجی پاکستان و رفتن بسوی میز مذاکرات برای اعادۀ صلح در افغانستان ، این بیشترین امکان است که این امکان با فیصدی بالا ، نقش کلیدی پاکستان را برجسته می سازد ، در این امکان با فیصدی بالا، رهبران ارشد طالبان چون اختر محمد منصور  و امثالهم به عنوان حامی مذاکرات صلح مطابق با اجندای سیاسی پاکستان چشمگیر خواهند بود. .

ب ـ احتمال دیگر به حیث یک امکان این است که برخی از طالبان افغان بر شرایط از قبل مطرح شدۀ شان برای انجام مذاکرات صلح با افغانستان ، پافشاری کنند و تن به مذاکرات صلح ندهند و در تحریک طالبان پاکستانی مدغم شوند ، در این امکان و احتمال  تعدادی از رهبران ارشد طالبان افغان چون عبدالقیوم ذاکر نمایان به نظر می آیند . در این امکان شاید تعداد رهبران مرکز گریز اندک باشد اما این احتمال زیاد است که اکثریت صفوف طالبان افغان یا به صورت بالقوه و یاهم بالفعل همکاری و سمپاتی با تحریک طالبان پاکستانی داشته باشند.

2 ـ جنگ در برابر تحریک طالبان پاکستانی:

استراتیژی جنگی پاکستان در برابر تحریک طالبان پاکستانی بر علاوۀ  اینکه استمرار و دوام را نشان میدهد تا پاکستان بتواند با ریشه کن ساختن و قلع و.قمع طالبان پاکستانی  امنیت پاکستان را تضمین کند ، هم چنان از لحاظ قانونی و دستگاه های مجری قانون شرایط سخت را به مجرمین طالبان پاکستانی وضع کرده است که این دو ساحۀ اقدام ، تصمیم جدی پاکستان را در امر مبارزه بر ضد تروریزم نوع طالبان پاکستانی نشان میدهد.

پاکستان قصد آنرا دارد که اگر لازم شود جنگ با طالبان پاکستانی را با ابزار مدرن نظامی پیش برد به گونۀ مثال می توان از انکشاف و ساخت طیاره های بدون سر نشین و بکار گیری آن ها در جنگ بر ضد تروریزم ذکر کرد.

این طیاره های درون یا بدون سرنشین ساخت پاکستان بنام براق یاد می شوند که دارای میزایل رهبری شده بنام برق اند.

طیاره های درون ساخت پاکستان در هر شرایط قابلیت پرواز و فعالیت را دارند و اهداف ثابت و متحرک را دقیق نشانه می روند .

در مراسم پرواز و فعالیت های امتحانی  طیاره های یاد شده رئیس ستاد ارتش پاکستان جنرال راحیل شریف شرکت داشت و شاهد پرواز و نشانه گیری های اهداف متحرک و ثابت طیاره های درون ساخت پاکستان بود، جنرال راحیل شریف در این مراسم گفت که این ابزار نظامی ، قدرت و توانائی پاکستان را در جنگ برضد تروریزم افزایش می دهد.

http://www.dawn.com/news/1169341/pakistan-successfully-tests-first-indigenous-armed-drone

از سخنان  جنرال راحیل شریف معلوم می شود که در جنگ بر ضد تروریزم طالبانی در نوع پاکستانی آن ، از اهداف درجه یک پاکستان در منطقه است و با ذکر از سهم گیری طیاره های  درون ساخت پاکستان  در جنگ بر ضد تروریزم ، نشان  ازاحتمال دوام و شدت این جنگ خواهد بود.

پاکستان هم با احتمال دوام و شدت جنگ بر ضد تروریزم در منطقه و در گیری پاکستان بر ضد تروریزم ، حضور نیرو های بیرونی را در افغانستان مؤجه می داند و تلاش دارد که طالبان افغان را قانع سازد تا حضور نیرو های بین المللی را در افغانستان به عنوان مانع مذاکرات صلح نپندارند.

بعد از حملۀ تروریستی بر یک مکتب نظامی در پیشاور در ماه دسمبر 2014، حکومت پاکستان قهر و انزجارش را از حوادث تروریستی در پاکستان با اعدام تعدادی از مجرمینی که به جرم فعالیت های تروریستی  زندانی بودند  نشان داد و همزمان اعدام مجرمین فعالیت های تروریستی را مرقومۀ قانونی در نظر گرفت.

برای مدتی یک انجماد برای اجرای اعدام مجرمین پیش آمد و پاکستان بعد از این انجماد پیش آمده ، اجرای اعدام را پایان میدهد و آنرا مختومه اعلان میدارد یعنی اینکه اجرای اعدام مجرمین فعالیت های تروریستی از سر گرفته می شود و در این حال سخنگوی وزارت داخلۀ پاکستان از اجرای اعدام زود هنگام مجرمینی که به جرم فعالیت های تروریستی مجرم شناخته شده اند ، خبر داد.

سیاست مداران پاکستان اجرای اعدام سریع و زود هنگام را برای پاکستان ضروری و حیاتی می دانند تا از فعالیت های تروریستی جلوگیری به عمل آید..

http://www.telegraphindia.com/1150311/jsp/foreign/story_8013.jsp#.VQb4h9KG9-d

انکشافات اخیر سیاسی و نظامی در پاکستان نشان میدهد که پاکستان در کوبیدن تحریک طالبان  پاکستانی تا حد براندازی کامل این گروۀ تروریستی مصمم است .

تصمیم نظامی پاکستان با حمایت حلقات و نهاد های سیاسی و قانونی داخلی و بیرونی  در برابر تحریک طالبان پاکستانی عاملی است که تحریک طالبان پاکستانی بسوی داعش میلان داشته باشند و در زیر بیرق خلافت داعش خود را جا دهند .

این میلان تحریک طالبان پاکستانی همان حرکت خزندۀ تروریزم طالبانی است که بسوی خلافت شیطانی داعش میلان دارد.

دلایل دیگری که احتمال یکجائی تحریک طالبان پاکستانی را با داعش تحقق می بخشند قرار اتی اند :

1 ـ تحریک طالبان پاکستانی  با ضعف و درهم شکسته شدن سازمان تروریستی القاعده ، مواجه  با انشعابات جدی است و برای جلوگیری از انشعابات در تحریک طالبان پاکستانی ، طالبان پاکستانی برای خودشان خلافت داعشی را بدیل سازمان تروریستی القاعده می دانند.

2 ـ با وجودیکه تحریک طالبان پاکستانی مولود سازمان تروریستی القاعده در منطقه محسوب می گردد ، یک تفاوت اساسی را نیز از خود نشان دادند و آن اینکه : سازمان تروریستی القاعده اهداف جهانی را در نظر دارد ، یک سازمان تروریستی مخفی است و از اول ظهورش تا حال  در محدودۀ جغرافیای خاص اعلان خلافت نکرده است در حالیکه تحریک طالبان پاکستانی و گروه طالبان افغان با خصایص تروریستی ، گروه های علنی اند و در جغرافیای خاص یعنی افغانستان و پاکستان ادعای خلافت و امارت دارند ، داعش نیز به صورت علنی در یک جغرافیای خاص یعنی عراق و شام اعلان خلافت کرد، گرچه داعش وسعت ابعاد خلافت خود را سرتاسر جهان می داند و بر این اساس جذب  گروهای افراطی را به شکل بیعت در اجندای گسترش جهانی خود جا داده است ، پس بطور واضح دانسته می شود که خصیصه های طالبان و داعش باهم زیاد نزدیک است تا با سازمان تروریستی القاعده.

3 ـ در صورت مؤفقیت صلح طالبان افغان با دولت افغانستان ، احتمال زیاد وجود دارد که بخشی از طالبان افغان با تحریک طالبان پاکستانی پکجا شوند یعنی اینکه کنترول بخشی از طالبان افغان از دست پاکستان خارج خواهد شد یا به عبارۀ دیگر در سایه های صلح طالبان افغان با دولت افغانستان ، احتمال پیوستن برخی از طالبان افغان به تحریک طالبان پاکستانی وجود دارد و این هم میلانی بسوی خلافت شیطانی داعش خواهد بود ، زیرا طالبان افغان با ردیف کردن یک سلسله دلایل فقهی به شکل استنباط های نادرست از شرایط موجود و آموزه های دینی ضدیت شانرا با حاکمیت افغانستان سروسامان داده اند و مشکل است که همۀ انها از صلحی که در اجندای سیاست خارجی و اقتصادی پاکستان رقم خورده حمایت کنند و پاکستان از ان بابت خیلی نگران است .

نشانه های داعش هم در افغانستان و هم در پاکستان دیده شده اند و این گروه های نو تشکیل تحت نام داعش سوابق طالبانی دارند اما تاحال یک تحرک نظامی قابل ملاحظه از این گروه ها تحت نام داعش دیده نشده است .

این سؤال مطرح است که آیا طالبان پاکستانی که زیر ضربات نظامی پاکستان قرار دارند ، در یک رقابت مسلحانه رو در روی گروه های نوتشکیل تحت عنوان داعش قرار می گیرند و یا در یک همگرائی مسلحانه همه به داعش بیعت می کنند؟

جواب این سؤال گرچه در بالا مذکور آمده اما لازم به گفتن است که احتمال همگرائی بین تحریک طالبان پاکستانی با ضمیمۀ برخی از طالبان افغان ، بیشتر و روشنتر به نظر می آید ، زیرا در رقابت های مسلحانه و حملات نظامی پاکستان در زود ترین فرصت راه نابودی را پیش خواهند گرفت.

پاکستان نیز این احتمال را در نظر گرفته است و از تحقق و وقوع این احتمال بیمناک و هراسان است و این را از این درک کرده می توانیم که برخی از گذارشات از شدت فعالیت های داعش در منطقه حاکی اند .

بالاخیره وزارت خارجۀ پاکستان  در زمینۀ حضور داعش در منطقه سکوتش را شکست و از تهدید رادیکالیزم داعشی ابراز نگرانی کرد.

عزیز احمد چودهری وزیر امور خارجۀ پاکستان حین اظهاراتش در اجلاس کمیتۀ خارجی سنای پاکستان اعتراف کرد که حضور داعش در منطقه نگرانی واقعی شان است، در همین حال این مقام بلند پایه به حاضرین در اجلاس اطمینان داد که حکومت پاکستان اقداماتی را برای ریشه کن کردن تروریزم در پیش خواهد گرفت.

عزیز احمد چودهری در اجلاس کمیتۀ خارجی سنای پاکستان اظهار داشت که تحت قطعنامه های ملل متحد پاکستان شدیدآ مخالف افراطی گری های مانند داعش است و پاکستان در حال انجام اقدامات برضد افراطیت است تا آنرا از ریشه براندازد.

چودهری عزیز احمد فاش کرد که بعد از راه اندازی عملیلت نظامی ضرب عزب در وزیرستان شمالی ، برخی عناصر افراطی سعی کردند که زیر نام داعش خود را تنظیم کنند ، اما در تحقق سعی شان مقابله صورت گرفت .

چودهری عزیز احمد از نگرانی و اضطراب ممالک خلیج نیز یاد آور شد.

http://www.dawn.com/news/1165415/islamic-state-a-serious-threat-to-pakistan-foreign-secretary-admits

بنابر گذارشات خبری  جزوات تبلیغاتی در حمایت از داعش در ایالت شمال مغربی یا پختونخوا  پخش شده اند و هم چنان بر دیوار های برخی از شهر های پاکستان شعار داعش به چشم می خورد. قابل یاد آوری است که درماه جنوری شخصی  توسط نیروهای امنیتی پاکستان باز داشت شد که از فرمان دهان داعش در منطقه بود و به جذب افراد می پرداخت تا آنها را به سوریه بفرستد. ، این شخص بازداشت شده یوسف سلفی نام داشت ، یوسف سلفی  در لاهور دستگیر شده و به عضویت خود با داعش و فعالیت خود به نفع داعش اعتراف کرد..

فرمان دهان  غضب آلود طالبان با باز کردن فصلنامۀ خراسان در تاریخ منطقه از حضور داعش خبر دادند و چون چتری زیر آنرا برای طالبان افغان ، پاکستان ، هند و دیگر ممالک آسیای جنوبی در نظر گرفته اند.

در ماه های اخیر فرماندۀ طالبان پاکستانی بنام حافظ سعید خان اورکزی دریک ویدیو ظاهر شد و مردم را به پیوستن به داعش فرا خواند.

ادامه دارد………

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 − = 8