بسم الله الرحمن الرحیم

جشن جهانی صلح و رزمایش نیرو های جند ملیتی به اشراف روسیه

نویسنده : عبدالبصیر صهیب صدیقی

تاریخ انتشار : 21.09.2020

در حالیکه معضل بزرگ سال 2020 بیماری همه گیر کرونا ویروس Covid 19 که بتبع درهم و برهمی اقتصادی جهان از اثرات آن است و روابط انسان‌ها را تحت تأثیر قرارداده است و از آغازین روز ای تاریخ بشر و هم چنان بخصوص از دهه ها قبل جنگ‌های خانمانسوز و زندگی برانداز هستی بخش بزرگ کتله های بشری را به یغما برده است و آتش و لهیب این جنگها هنوز در شکل تنازع بقاء ، زیاده خواهی ، انحصارگری ، خشونت ، و تروریزم زبانه می‌کشد و حیات بشری را در مجموع به صورت جدی زیر تهدید قرار داده است و خونهای بی شمار ریخته می‌شوند ، تأسیسات و زیر بناء های اقتصادی و رفاهی تخریب می‌شوند و روزانه بر درد و رنج انسان‌ها افزده می گردد.

بنابر گزارش روزنامۀ پاکستانی دان Dawn تاریخ 20.09.2020، پاکستان به صورت یک گروپ کماندوئی 20 نفری در مراسم افتتاحیۀ رزمایش و تمرینات نظامی چند ملیتی در ناحیۀ استراخان قفقاز شرکت کرد.

این رزمایش و تمرینات نظامی از تاریخ 21 تا 26 سپتامبر september به هدف تعیین و ارزیابی قابلیت‌ها و توانائی های نیرو های نظامی در برابر چالش های گوناگون و یادگیری از تجارب همدیگر ، برنامه‌ریزی شده است.

در این رزمایش قفقاز 2020 واحد نیرو های نظامی شش 6 مملکت به سطح فرماندهی و پرسونل اشتراک دارند که عبارتند از :

1 ـ ارمینیا

2 ـ بلاروس

3 ـ چین

4 ـ میانمار

5 ـ پاکستان

نمایندگانی از آذربایجان، اندونیزیا ، ایران ، قزاقستان ، تاجیکستان ، سریلانکا به حیث ناظر حضور بهم می رسانند.

در اوایل این ماه رئیس کمیتۀ ستاد مشترک پاکستان جنرال ندیم رضا برای اشتراک در یک کنفرانس همکاری دفاعی و امنیتی در مجمع سازمان همکاری شانگهای به روسیه سفر کرد .

جنرال ندیم ملاقاتی با جنرال والری وی گراسیموف Valery V. Gerasimove رئیس ستاد کل ارتش فدراسیون روسیه داشت که مسائل امنیت منطقه ئی را زیر بحث قرار دادند.

و از طرفی هم شاهد هستیم که برای برچیده شدن بساط جنگ و خونریزی در افغانستان که بر معاهدۀ 29.02.20 بین ایالات متحدۀ آمریکا و طالبان ابتناء دارد ، مذاکرات بین الافغانی اولین قدم‌ها را می گذارد.

با این حال مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 سپتامبر September را یک روز عاری از خشونت ، آتش بس ، و تقویت از آرمان‌های صلح اعلام کرده است که جهانیان باید خود را وقف یک زندگی عاری از خشونت کنند و آتش بس را در زندگی عملی کنند و به تقویۀ آرمان‌های صلح جد و جهد مستمر داشته باشند و از کسنانیکه در راه استقرار صلح فداکاری کرده‌اند و خود را و زندگی خود را وقف صلح کرده‌اند و به رفاه و امنیت بشر اندیشیده اند قدر دانی صورت گیرد.

روز جهانی 21 سپتامبر برگزاری جشن صلح مختص شده است تا هم در این روز از کسانی قدر دانی بعمل آید که صلح را گسترش میدهند و تلاش می‌ورزند تا به درگیری‌ها خاتمه دهند.

موضوع 21 سپتامبر روز جهانی جشن صلح است که باید با گسترش شفقت ، مهربانی و امید در برابر کرونا ویروس ، به صورت باهمی شکل داده شود و تحقق پذیرد.

در رابطه با صلح جهانی و جشن جهانی صلخ باید به عرض رسانید که یگانه ضامن صلح جهانی تکریم انسانی است و این تکریم انسانی در بهترین وجهه در دین مقدس اسلام و شخصیت مبارک محمد رسول الله صلی الله علیه وسلم آدرس مشخص ، بارز و چشمگیر را دارد یعنی قرآن کریم و سنت و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم به صورت پدیداری آن زندگی مسلمانان در صدر اسلام است است.

به صورت مشخص تعلیمات حقوقی و عبادی اسلام مقدس که صلح جهانی را ضمانت می‌کنند حسب آتی رقم می خورند:

1 ـ اعتقاد توحیدی

2 ـ تکریم انسانی ( هم مسلمان و هم غیر مسلمان یعنی طبق آیۀ مبارکۀ 9 سورۀ مبارکۀ النحل برسمیت شناختن پلورالیزم و کترت اعتقادی و دینی و ترکیز بر قرارداد ها ).

3 ـ وصل به همه بشریت در شکل عاطفه و شفقت و مهربانی بدون در نظر داشت رنگ ، نژاد ، دین و باور ها بخصوص در دائرۀ انفاق و مساعدت های مالی ( آیۀ مبارکۀ 272 سورۀ مبارکۀ البقره :  لَّيۡسَ عَلَيۡكَ هُدَٮٰهُمۡ وَلَـٰڪِنَّ ٱللَّهَ يَهۡدِى مَن يَشَآءُ‌ۗ وَمَا تُنفِقُواْ مِنۡ خَيۡرٍ۬ فَلِأَنفُسِڪُمۡ‌ۚ وَمَا تُنفِقُونَ إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ ٱللَّهِ‌ۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِنۡ خَيۡرٍ۬ يُوَفَّ إِلَيۡڪُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تُظۡلَمُونَ (٢٧٢

( 272 ) هدایت آنان بر عهده تو نیست ،ولیکن خداوند هر که را بخواهد هدایت می کند. و آنچه از مال انفاق می کنید، برای خودتان است، و جز برای طلب خشنودی خدا انفاق نکنید، و آنچه از مال انفاق می کنید، (پاداش آن) بطور کامل و تمام به شما داده می شود، و به شما ستم نخواهد شد.

4 ـ صوم ( روزه ) ماه مبارک رمضان.

5 ـ مراسم و مناسک حج و ماه های حرام ( چهار ماه که جنگ و خونریزی در آن‌ها حرام اندو) (رجوع شود به کتاب صلح و جنگ از عبدالبصیر صهیب صدیقی که pdf آن در سایت تحلیل موجود است ).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 × 5 =