بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

جنگ فلسطین و اسرائیل

تحلیلگر : عبدالبصیر صهیب صدیقی

تاریخ انتشار : 18.05.2021

بالا رفتن شعله ها و لهیب جنگ و بلند شدن صدای انسانیت و مظلومیت بشریت در خاورمیانه بین فلسطین و اسرائیل حکایت گر کشتار انسانها ، انهدلم منازل و تأسیسات شهری ، ایجاد وحشت و رعب در بین شهر نشینان وافعۀ نو و در نوعیت خود تازه نیست حوادث دلخراش این چنینی پس از سال 1948 میلادی با ابعاد و وسعت گوناگون تکرری است که در گوش دادن به تاریخ انسان می‌شنود .

با وجود تکامل و پیشرفت در تنظیم و ارائۀ راه‌های تئوریک اعادۀ صلح و ثبات در منطقه و تلاش های دپلوماتیک عملی، در عمل ، جنگ با ابزارهای جدید و استعمال سلاح های جدید فاجعه می آفریند و بشریت و انسانیت را به عزا و ماتم می نشاند ، یعنی اینکه دپلوماسی فعال و مؤثر برای ایجاد صلح و امنیت و ثبات در عمل در منطقه هنوز هم غیبت حضور دارد که در این غیبت حضور دپلوماسی فعال و مؤثر برای مختومه ساختن جنگ ، لهیب آتش جنگ بالا و بالا می‌رود و فریاد انسانهای مظلوم به گوش جهانیان می رسد.

بسیاری از سیاست مداران فعال و دخیل در ایجاد صلح و ثبات در منطقه در زمان حضور رسمی شان در میدان سیاست با طرح ریزی دو ریاست فلسطینی و اسرائیلی و برجسته سازی دو ستیت ، در فرجام کار و فعالیت شان به یأس مبتلا شدند و این مأیوسیت سبب گردید تا صلح خاور میانه در اجندای دپلوماتیک خاورمیانه کمرنگ گردد و این کمرنگی خود نفتی است که بر آتش جنگ می‌ریزد و شعله های بلند و وحشی جنگ را بلند تر و وحشی تر می سازد.

این جنگ در حالی و زمانی شکل گرفت که دهۀ اخیر ماه مبارک رمضان بود و در قضیۀ فلسطین و اسرائیل دهۀ اخیر ماه مبارک رمضان خاطرۀ تلخی را برای فلسطینی ها دارد و آن اینکه در جنگ 1967 میلادی که بین اعراب و اسرائیل صورت گرفت ، یوروشلیم شرقی ( بیت المقدس شرقی ) به تصرف اسرائیل در آمد .

همچنان 15 ماه می ، روز غم انگیزی برای فلسطینی ها است که به النکبا Al-Naqba شهرت دارد.

النکبا Al-Naqba در تاریخ خونبار فلسطینی ها که معنی فاجعه را میدهد ، یاد آور رنج‌های فلسطینی هاست که درسال 1948 خانه هایشان .را از دست دادند و رو به مهاجرت کردند و آوارگی های تؤام با درد و آلم را تجربه کردند

در 14 ماه می 1948 اسرائیل با اعلان موجودیت در جغرافیای جهان و اعلان استقلالیت ، در 15 ماه می 1948 جنگ بین اعراب و اسرائیل در گرفت و در گرمی و سوزندگی شعله های جنگ ، 750000 فلسطینی یا خانه‌های شانرا ترک گفتند و یا هم به زور اخراج شدند و از این جهت است که روز 15 ماه می در تاریخ خونین فلسطین به نام النکبا Al-Naqba یا فاجعه یاد می‌شود و معروف است.

هم‌اکنون بنابر احصائیۀ سازمان ملل متحد یو آن ایچ سی آرUNHCR مهاجرین و یا پناهنده های فلسطینی رقم حدود 5 ملیون را نشان میدهد که در اردن ، نوار غزه ، کرانۀ باختری ، سوریه ، لبنان و بیت المقدس شرقی زندگی مهاجرت را سپری می کنند.

در رابطه با این موضوع مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1948 قطع نامۀ را به تصویب رسانید که مطابق آن پناهندگان فلسطینی که میل بازگشت به خانه هایشان دارند ، اجازه داده شوند تا به خانه هایشان برگردند اما اسرائیل اچازۀ برگشت را نداد زیراکه برگشت این تعداد از مهاجرین و پناهنده ها را برای 8.5 ملیون نفوس حاکمیت دولت یهودی تهدید جدی می پندارد.

این جنگ در شرایطی بوقوع پیوسته است که باشرایط جنگ‌های دیگر متفاوت است ، در جنگ‌های قبلی مواضع اعراب هم جهت بود و با دید واحد مشترک با قضیۀ فلسطین درگیر بودند که این دید مشترک با تفاوت‌های جزئی در کنفرانس سران ممالک اسلامی یا او آی سی OIC برجسته و بر ملاء بود اما با تلاش‌های داماد آقای ترامپ رئیس جمهور قبلی ایالات متحدۀ امریکا، جارد کوشنرJared Kushner خواست تابر اساس نوآوری و روابط سیاسی و نظامی بخصوص فروش اسلحه به عربستان سعودی برنامۀ صلح خاورمینه بر اساس دو ریاست (ریاست فلسطین و ریاست اسرائیل ) را به عرصۀ ظهور رساند.

و در همین رابطه بود که قدم های در جهت نارمل سازی بین امارات متحدۀ عربی UAE و اسرائیل شکل گرفت و بحرین نیز روابط دوستان با اسرائیل را تحت فوکس و سبک و سنگین کردن در آورد در حالیکه مصر قدم‌های اولیه را قبل از دیگران طی کرده بود.

طرح کوشنر را سیاست مداران فلسطینی نپذیرفتند و بر آن اعتراض کردند .و این اعتراض خود یک عامل بالقوه برای شعله‌ور شدن جنگ در منطقه محسوب گردید.

در شرایط کنونی تلاش های شهرک نشینان اسرائیلی بر این متمرکز است تا در قدس شرقی کنترول خانه های فلسطینی ها را در بخش تاریخی شهر یعنی شیخ جراح را بدست گیرند و این قضیه دادگاهی شد و رأی دادگاه هم به تعویق افتاد.

شکایت فلسطینی ها در اعمال محدودیت های سختگیرانۀ وضع شده از طرف دولت اسرائیل به شکل اعتراض های خیابانی مشهود و قابل دید شدند.

گروه حماس در ساز مان دهی جنگ ها بر ضد اسرائیلی ها و در استفاده از ابزار های راکتی بر ضد اسرائیل معروف است و گروه حماس بود که در مورد نارمل سازی روابط بین امارات متحدۀ عرب UAE و اسرائیل اعتراض کرد و کار امارات متحد عرب را خنجری از قفا دانست.

در جنگ ها و رویاروی گروه حماس و اسرائیلی ها بار ها که اتفاق افتاده است کشتار انسانها و تخریب تأسیسات و منازل بوضاحت محسوس و ملموس اند.

در سال 2014 کشتار ها محکومیت بین المللی را رقم زد و از 8 جون Jun تا 27 اگست August به تعداد 2100 فلسطینی در نوار غزه کشته شدند و 66 سرباز اسرائیلی و هفت غیر نظامی اسرائیلی در این جنگ جان باختند.

و سازمان ملل متحد بر این صحه گذاشت که اکثریت کشته شدگان در غزه غیر نظامیان بوده اند که بهای سنگین این جنگ را پرداخته اند.

فلسطینی ها تعداد زیاد کشته شدگان را بخود اختصاص دادند در تمام دو ران این جنگ بنابر احصائیۀ ملل متحد 2104 فلسطینی به قتل رسید که 1462 آن غیر نظامیان بودند که شامل 495 کودک و 253 زن بود.

در این جنگ سال 2014 یک مقام دولت اسرائیل به بی بی سی گفت که نیرو های دفاعی اسرائیل (IDF ) هنگام حمله به غزه 1000 تروریست را قتل رسانیده است.

آنچه قابل نگرانی بود وقوع پیوست یعنی شلیک راکت های حماس و حملۀ گسترده هوائی و فیر ها با استفاده از تاک ها توسط اسرائیلی ها و در نتیجه کشتار انسانها و یرانی شهر ها ، و وسیع شدن دامنۀ ارعاب و به مخاطره افتادن امنیت و آرامش و آسایش در منطقه.

دادگاه بین المللی جنائی یا دادگاه بین المللی کیفری نگرانی خود را در مورد ارتکاب جنایات جنگی ابراز داشته است و اسرائیل است که از طرف این دادگاه به استعمال قوۀ نامتناسب در غزه محکوم شده است و هردو طرف هم حماس و هم دولت اسرائیل به دلیل وقوع مرگ و کشته شدن غیر نظامیان مورد انتقاد قرار گرفته اند.

از نظر تحلیگران امور بین المللی ، در گیری های فلسطینی ها و اسرائیلی ها در برخی از شهر های اسرائیلی در جۀ بالا از نگرانی را به خود اختصاص داده است که وسعت دامنۀ آن محسوس و ملموس است و از این جهت است که رئیس جمهور اسرائیل از وقوع جنگ داخلی هشدار میدهد.

جنگ کنونی بین فلسطینی ها و اسرائیل عدم مؤثریت فعالیت های دپلوماتیک برای طرح صلح و اعادۀ صلح در منطقه و در روابط بین الملل را نشان میدهد طوریکه در مأموریت سناتور جورج میچل former senator George Mitchel در زمان ریاست جمهوری اوباما Obama مشهود است ، این مأموریت بر اسکان اسرائیل در کرانۀ باختری رود اردن تمرکز داشت و فوکس کرده بود و بدون اندک پیشرفتی و طرح قابل قبول به فلسطینی ها و اسرائیلی ها به اختتام رسید.

فعالیت های جارد کوشنر Jared Kushner هم رنگ نیاورد و نارمل سازی روابط برخی از ممالک عرب و اسرائیل هم هنوز به صلح و ثبات در منطقه راه نبرده است.

طرح صلحی که از طرف چین قرار بود عرصۀ ظهور یابد ، مجوز آنرا ایالات متحدۀ امریکا صادر نکرد و برای چین این فرصت مهیا نشد تا در این راستا فعالیت های خود را سازمان دهی کند.

روسیه تنظیم فعالیت ها را برای ایجاد صلح و یا به حد اقل رسانیدن و به کاهش رسانیدن تنش ها در چوکات تشکیل مجدد گروه چهار جانبه Quartet مطرح ساخت.

گروه چهار جانبه یا کوار تیت Quartet در سال 2002 اساس گذاشته شد که شامل 1 ـ United Nations ملل متحد ، 2 ـ European Union اتحادیۀ اروپا ، 3 ـ United States of America ایالات متحدۀ امریکا ، 4 ـ Russia روسیه، است. هدف ان نهاد کمک به میانجیگری ها در مذاکرات صلح خاورمیانه و یا شرق میانه رقم خورد و در حمایت از توسعۀ اقتصادی و ایجاد نهاد های قانونی در فلسطین برجسته گردید.

تنش در خاور میانه با وجودیکه ریشه های تاریخی و دینی دارد ، از جنبه های توسعۀ اقتصادی و فعالیت های اقتصادی منطقه که اثرات چشمگیر و برجسته در روابط بین المللی دارد ، نیز قابل برسی و مداقه است.

نیاز بشریت صلح دوست و بشریتی که در تنوع و تکثر افکار و تلون روزگار بر اصول ثابت که ضامن صلح اند و احترام تکریم انسانی را واجب می گردانند و قانونمندی حق آزاد زیستن انسان را برجسته می سازند ، صلح در منطقه است و صلح در جهان است و از این جهت است که کشور های اسلامی ، ایالات متحدۀ امریکا و نهاد های قانونی در جهان که برای صلح کار می کنند فلسطینی ها و اسرائیلی ها را کمک کنند تا به یک صلح پایدار برسند و شعله های جنگ خاموش شوند تا دیگر شاهد کشته شدن انسان های مظلوم نباشیم .

Quelle:

1- https://asiatimes.com/2021/05/israel-palestine-teeter-towards-another-war/

2 – https://theconversation.com/israel-palestinian-violence-why-east-jerusalem-has-become-a-flashpoint-in-a-decades-old-conflict-160697

3 – https://www.bbc.com/news/world-middle-east-44114385

4 – https://www.theguardian.com/world/2006/jan/26/israel1

5 – https://www.bbc.com/news/world-middle-east-28439404

6 – https://www.reuters.com/world/middle-east/war-crimes-court-concerned-over-violence-west-bank-prosecutor-2021-05-12/

7 – https://www.reuters.com/world/middle-east/violence-grips-mixed-arab-jewish-towns-israel-tensions-flare-2021-05-12/

8 – http://www.quartetoffice.org/page.php?id=4e3e7y320487Y4e3e7

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


2 × = 14