بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

سند مکۀ مکرمه ( پلورالیزم و کثرتگرائی )

23.05.2021/11shwal 1442و منبع :سعودی گزت

مترجم : عبدالبصیر صهیب صدیقی

تاریخ انتشار: 23.05.2021

داکتر ال عیسی  مدیر عام اتحادیۀ جهانی مسلمانان و رئیس انجمن علمای مسلمان بار دیگر تأکید کرد که ( سند مکه معظمه ) پیامی را با افق روشن اسلامی به اجراء در می آورد که در شهر

مقدس مکۀ معظمه ، مقدس ترین اماکن از طرف 1200 دانشمند برجستۀ جهان اسلام و 4500 روشنفکر اسلامی از 139 کشور و 27 مکتب فکری مسلمان به تصویب رسیده و امضائی شده است.

.داکتر ال ـ عیسی این تذکرات را در یک سخنرانی در سمپوزیمی که در پایتخت مراکش برگزار شده بود ، به عمل آورد 

.راه اندازی شده بود MWL با همکاری  ICESCO این سمپوزیم معنون به « سند مکۀ مکرمه : مؤفقیت ها و چشم انداز ها » از طرف سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی جهان اسلام

جایگاه و موقیعت برجسته ترین ویژگی های این سند را مورد تأکید قرارداد. MWL رئیس .

 رئیس ام دبلیو ال اظهار داشت که این سند تذکری از تفکر اسلامی  در رابطه با همزیستی انسان متمدن و بطور کلی فشردۀ از مسائل معاصر است.

وی افزود این سند بر اهمیت دیالوگ دینی و مذهبی و تمدنی تأکید می ورزد و مقالات این سند بر احترام دیگران، تحفظ کرامت و حقوق آنها در یک همزیستی ، مشارکت و همکاری تأکیدات واضح دارد ( صحه گذاشتن بر پلورالیزم دینی ).

مقالات این سند نیز مشعر به این است که تخطی ها در گونه های مختلف و متفاوت به اسلام ربطی ندارد بلکه مربوط به امر به امر انسانی اند که بر تفسیر نادرست از اسلام ابتناء دارند.

داکتر ال عیسی به حساس بودن این سند در جهت توسعۀ جوامع اسلامی ، مقابله با فساد مصرف عقلانی ، حفظ محیط زیست و عقلانیت احساسات مذهبی و دینی بخصوص در بین جوانان مسلمان اشاره کرد .

برخی از جوانان مسلمان برای رسیدن به اهداف خود راه های خشونت را اختیار می کنند ، در این رابطه مسؤلیت خانواده ها ، نهاد های دولتی و مدنی است که باید آگاهی تحصیلی جوانان مسلمان را آفزایش دهند تا آنها از ایدیولوژی های افراطی و خشونت زا مصئون بمانند.

داکتر ال عیسی افزود که سندمکۀ مکرمه خلاء اجماع دانشمندان مسلمان را در فشرده ترین و اهم ترین مسائل مدرن پر کرده است و این سند نشان دهندۀ تمایز دانشمندان مسلمان است که با وجود تنوع و تکثر در تفکر، راه وحدت را بر اساس اجماع می پیمایند.

. بالنوبه سخنرانی کرد ICESCOداکتر سالم المالک مدیر کل

داکتر سالم المالک در زمینۀ نگرانی های امت اسلامی و امید های نسل های آئینده و پیش بینی بهترین ها برای آئندۀ آنها ، از تلاش های نهاد ام دبلیو ال قدردانی کرد. 

معاون دبیر کل انجمن دانشمندان محمدی در مراکش داکتر احمد اسنونی اظهار داشت که رهنمود ها و اصول سند مکۀ مکرمه منبع الهام در سطح فردی و جمعی است زیرا یک سند بشر دوستانه هم در اهداف و هم در عملکرد است.

داکتر خالد الصمدی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات آموزشی مراکش ، خاطر نشان کرد که که این سند مکۀ مکرمه بسیاری از باور های نادرست را تصحیح کرد و ارزش های بسیار را ایجاد کرد  و مهارت های مهار اختلافات را توسعه بخشید .

داکتر مصطفی ذباح گزارشگر آکادمی پادشاهی مراکش این سند را نقطۀ وصل جهان اسلام و همۀ بشریت با توجه به آشوب ها و درگیری ها ، توصیف کرد و دانست .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


6 − 4 =