امنیت پاکستان در رابطه با افغانستان

نویسنده و تحلیلگر : عبدالبصیر صهیب صدیقی

تاریخ انتشاتر : 08.02.2023

خروج دپلومات های سعودی از افغانستان یک نمای دیگری از بحران سیاسی و مشروعیت در افغانستان است.

باوجودیکه تسلط طالبان در افغانستان به عنوان یک تسلط مشروع شناخته نشده است ، حضور و رفت و آمد دپلوماتهای کشور های منطقه و جهان یک امر محسوس بوده است.

در رابطۀ حضور دپلوماتیک کشور ها در افغانستان میتوان بر علاو|ۀ سعودی ، امارات متحدۀ عربی ، قطر ، پاکستان ، ایران ، ترکیه ، روسیه و چین را نام گرفت.

در تصویر دپلوماتیک افغنستان خبری از خروج دپلومات های سعودی برجسته و چشمگیر است که در این رابطه به روزنامۀ پاکستانی آنلاین دان Dawn مؤرخ 08.02.2023 ارجاع میدهیم. به این عنوان Saudi ‘exit’ from Kabul sparks fears of exodus

( خروج دپلومات های سعودی از کابل ایجاد ترس را برای مهاجرت و ترک افغانستان می کند )

1 ـ با در نظر داشت حالات ناگوار امنیتی و روابط کج دار و مریز پاکستان و طالبان افغانستان و نگرانی های گستردۀ امنیتی در سطح منطقه و جهان ، دپلومات های سعودی از افغانستان خارج شدند و در قفاء این خروج دپلومات های سعودی از افغانستان ، سه کشور دیگر در حال برنامه ریزی برای خروج اند.

اما بعد روز دوشنبه تاریخ 06.02.2023 یک مقام بلند پایۀ روسی اظهار داشت که روسیه قصد ندارد تا نمایندگی دپلوماتیک خود را در کابل تعطیل کند. ضمیر کابلوف این شایعۀ خروج را تکذیب کرد.

2 ـ بر اساس گزارش روزنامۀ دان ، طالبان این خروج دپلومات های سعودی را به منظور تریننگ دپلوماتیک یک هفته ئی اعلان کرده اند.

در این رابطه باید تذکر داد که این دلیل از طرف سعودی ها باید ذکر می شد نه این که طالبان از آن نمایندگی کنند ، باز هم معلوم می شود که طالبان در این رابطه دست به دامن دروغ شده اند.

3 ـ گزارش ها حاکی از این است که امارات متحده قطر و روسیه نیز در برنامه ریزی خروح قرار دارند.

امارات متحدۀ عربی بدون توظیف سفیر چند دپلومات را به کابل ارسال داشته است که کار های دپلوماتیک این کشور را در افغانستان سرو سامان میدهند.

4 ـ در همین حال، داکتر مطلق بن ماجد القحطانی، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه قطر روز یکشنبه با وزرای طالبان دیدار کرد تا در مورد بسیاری از «تحولات مهم در افغانستان، به ویژه در سیاست، اقتصاد، توسعه و آموزش» گفتگو کند.

5 ـ در یک گزارش ، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه چنین اظهار داشت که دپلومات های سعودی اواخر هفتۀ گذشته از طریق انتقال هوائی به پاکستان نقل مکان کرده اند . این خبر تا حال تأیید مقامات طالبان و پاکستان را در خود ندارد.

6 ـ سفارت پاکستان در 2 دسمبر سال پار یعنی 2022 مورد یک حملۀ انتحاری قرار گرفت که این حمله در همزمانی با دفتر حزب اسلامی حکمتیار بود و از این سؤی قصد کار دار سفارت پاکستان در کابل موسوم به عبید الرحمن نظامی ، جان سالم بدر برد ، خبر ها حاکی از آن بود که دپلومات های پاکستان کابل را با در نظر داشت نگرانی های امنیتی ترک گفته اند.

و در حال حاضر بر اساس گزارشات دان مقامات پاکستانی تخلیۀ سفارت را تکذیب می کنند با وجودیکه که کار دار سفارت پاکستان در کابل عبید الرحمن نظامی به وظیفۀ محوله اش برنگشته است.و برای بازگشت این کار دار سفارت پاکستان از دولت افغانستان تضمین تأمین امنیت اورا می خواهند. و این خود نشان میدهد که این تضمین در رابطه با حضور اعضای عملیاتی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان است که باید جان دپلومات های پاکستانی محفوظ بماند و این خواستن تضمین هم این را نشان میدهد که تحریک طالبان پاکستان در بافت طالبان افغانستان برجسته و چشمگیر است.گرچه مسؤلیت این حملات بر سفارت و دفتر مرکزی حزب اسلامی را گروه داعش شاخۀ خراسان به عهده گرفت.

7 ـ پاکستان از ایجاد پیوند ها بین داعش شاخۀ خراسان و تحریک طالبان پاکستان در هراس است و یک بعد تحفظ دپلومات هایش در کابل بر اساس تضمین مقامات طالبان در افغانستان ، این است که طالبان مسلط بر افغانستان باید در همسوئی با پاکستان در برابر تحریک طالبان پاکستان اقدامات عملی را شکل دهند و هم چنان برای تحقق اجندای مشترک پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا بر ضد تروریزم مناع ایجاد نکنند و در تحقق آن اجندا در منطقه همکار باشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 8 = 10